Interview met onze Boert Bewust scoorders; Roxan Haarman en Milou Schlepers

Interview met onze Boert Bewust scoorders; Roxan Haarman en Milou Schlepers
Dianne

Naam: Roxan Haarman

Leeftijd: 24 jaar

Opleiding: Agrarisch ondernemerschap HAS Dronten

Beroep: Melkveehoudster

Nevenactiviteiten: ZZP Agrarische projecten

Startdatum scoren: december 2020

Roxan is boerin in hart en nieren, thuis managen ze samen (ouders en broertje) 170 melkkoeien en de ambitie voor opvolgen is ook zeker aanwezig. Als Roxan zichzelf omschrijft spreekt ze over nuchter, gedreven, belangstellend en “toch ook wel eigenwijs”. Daarnaast mag in deze omschrijving niet ontbreken dat Roxan een groot hart heeft voor de sector.

Misschien dat het al begint te dagen, maar de kans dat jullie Roxan herkennen is vrij groot. Roxan is namelijk één van de jonge boeren uit de campagne “Boeren houden van koeien”, wat zowel te zien en te horen is op radio en tv. Nieuwsgierig, check de link.

Waarom scoren?

Dat antwoord is niet zo moeilijk; Boert Bewust zit in de hoek van de vooruitstrevende bedrijven, en dat inspireert. Uiteindelijk werken we samen aan een gezamenlijk doel, het verbinden van de boer met de samenleving. Daarnaast is het heel leuk dat het scoren soms zaken in beeld brengt die de boer misschien als heel vanzelfsprekend ziet, maar wat binnen het scoren toch wel echt als plus wordt gezien. “Dan voelt een boer/agrarisch ondernemer zich soms echt gevleid” zegt Roxan.

Op de vraag wat Roxan in het scoren het meeste is bijgebleven, kan ze niet direct één ding opnoemen. “Het is mooi dat iedere ondernemer gaandeweg het gesprek opbloeit, ook de verscheidenheid van sectoren is leerzaam, zo weet ik tegenwoordig veel meer over het bodemleven door het scoren van akkerbouwbedrijven”.

Boert Bewust in een nieuw jasje

In het nieuwe scoren is er meer oog voor het individuele bedrijf, dit komt mede door de open vragen. “Het vorige formulier was wat star”. Het nieuwe scoren brengt écht het eerlijke verhaal naar voren, er is geen goud of fout, iedereen is uniek, dus ik probeer boven water te krijgen wat ieder individueel bedrijf zo bijzonder maakt”. Dus met andere woorden waar scoor jij vooral mee als deelnemer van Boert Bewust en hoe draagt dit bij in de verbinding met de samenleving.

Het score

De ervaring is dat de tijd voorbij vliegt bij het scoren. Zodoende richt Roxan zich na het kennismaken op het formulier. Na het gesprek wordt stilgestaan bij de wensen rondom het deelnemersprofiel en dan kan een rondje over het bedrijf natuurlijk niet ontbreken. “De boeren vinden het vaak leuk en bedanken voor de tijd, aan het begin is er soms wat spanning, maar dit wordt vaak snel ingeruild voor een laagdrempelig en open gesprek”. Het deelnemersprofiel wordt voor plaatsing altijd als eerste gezien door de boer, uiteindelijk gaat het om zijn bedrijf!

Waarom deelnemen?

Als je openstaat voor verbinding met de omgeving, dan is Boert Bewust de partij voor jou! Het levert een mooi netwerk op met gelijkgestemde vooruitstrevende boeren, extra handjes bij de organisatie van events en mooie PR in de vorm van het deelnemersprofiel en de verschillende activiteiten die georganiseerd worden.

Ter afsluiting vindt Roxan het mooi te merken dat steeds meer ondernemers zich ervan bewust zijn dat het richting de toekomst nóg belangrijker wordt om verbinding met de omgeving te maken. Onbekend maakt immers onbemind en laat Boert Bewust hier nu net de juiste formule voor hebben.

 

 

Naam: Milou Schlepers

Leeftijd: 22 jaar

Opleiding: Bedrijfskunde Aeres Hogeschool Dronten en studeert momenteel docent agrarisch onderwijs aan Aeres Hogeschool in Wageningen.

Startdatum scoren: oktober 2022

Milou is er pas net bij, maar “het scoren, dat kan je wel aan deze gemotiveerde dame overlaten. Als Milou zichzelf zou moeten omschrijven dan maakt ze de volgende opsomming: opgewekt, vrolijk en enthousiast tot nuchter en een doorzetter. Ook sportief mag niet ontbreken, want Milou is geregeld op het volleybalveld te vinden.

Meerwaarde score

Als ik Milou vraag naar de meerwaarde van het scoren dan is het antwoord kraakhelder. “Door het scoren betrekt de boer de buitenwereld bij het bedrijf, dit helpt om zelf het verhaal te kunnen vertellen en dit is vandaag de dag alleen nog maar belangrijker geworden”. Op basis van dit antwoord slaan we ook een mooi bruggetje naar Milou haar Documentaire, onder de noemer “De melkbus”. Dit is het kijken waard, want dat de verbinding tussen burger en platteland een must is, was Milou als dochter van een melkveehouder meer dan duidelijk!  Check de Docu hier: De druppel die de melkbus heeft doen overlopen

Waarom score?

Na haar afstuderen bij Boert Bewust, waarbij Milou heeft onderzocht wat de samenleving nu werkelijk wil weten over de boer, kwam de functie scoren vacant. De functie is Milou op haar lijf geschreven en zo geschiedde. Op de vraag waarom scoren vertelt Milou “de verscheidenheid aan sectoren vind ik heel leuk, hier kan ik veel van leren, een keer wat anders dan koeien. Daarnaast is het mooi om de pioniers achter de bedrijven te ontmoeten en ze allerhande vragen te kunnen stellen”.

Het scoren

In de aanpak van het scoren gaat Milou hetzelfde te werk als Roxan, maar Milou zou Milou niet zijn als ze hier over de tijd niet haar eigen draai aan gaat geven. In de uitwerking van het deelnemersprofiel zet Milou in op het onderscheidend vermogen van het bedrijf. De open vragen is nog een beetje zoeken, maar dit helpt wel enorm mee aan het op tafel krijgen van het unieke stukje van het bedrijf, wat voor de ondernemer geregeld heel vanzelfsprekend is.

 Waarom deelnemen?

“Samen staan we sterk en door het opzoeken van de verbinding bereiken we meer burgers. Ook heel goed dat Boert Bewust er is voor de verschillende sectoren, zoals een imker daar had ik in eerste instantie nooit aan gedacht”.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

,